Wednesday 9 January 2019

Årsredovisning 2018

I mars 2018 gjorde jag min första aktie affär, då köpte jag 50 aktier i nordea till kursen 8,74€
Totalt gjorde jag 12 aktie affärer under året.
31 December var värdet på min aktieportfölj 3991,05€ med sharpekvot på -1,1
Värdet minskade med 10,04% under året.
Jag fick 42,79€ i utdelning brutto, 31,91€ lämnade i handen efter skatt.

Aktierna som fanns i min portfölj i december 2018 var

Altia 60st
Fiskars 60st
Fortum 20st
Kotipizza 20st
Nordea 50st
Sampo 20st
Wärtsilä 50st

Bästa köpet var Kotipizza med ett genomsnittsligt anskaffningsvärde (GAV) på 15,60€
I november meddelade Kotipizza att de blir uppköpta av Orkla.
Orkla gav möjligheten att sälja för 23€
Köpet går i genom i Januari 2019.
De handlar inte om mycket pengar i vinst, men procentuellt var det en bra affär.

Sämsta köpet var Altia som var ett impulsköp, jag höll mej inte till min strategi utan blev för ivrig, jag ångrar köpet.
Altia är ett spritföretag som ägs av Finska staten, men i februari meddelades det att de säljer ut en del av aktierna.
Altia delar inte ens ut dividend ennu, förhoppningsvis börjar de snart.

No comments:

Post a Comment