Sunday 1 January 2023

2022 avslutat med -61.000€

2022 avlsutades med ett totalt kapital på 96.500€, en minsking på -61.000€ för året.
Det är första året som jag går på minus sen jag började föra statistik 2015.
Jag är nu tillbaka på samma penganivå som jag hade i november 2020.


Hoppas på ett bättre 2023!

Min sparkvot för 2022 blev 38% vilket jag är mycket nöjd med.



Detta består portföljen av nu.


Jag har inte bestämt mej vad jag ska fokusera på att investera i nästa år.
Mitt fokus för 2022 var att öka mitt innehav i Tesla varje månad, vilket jag gjorde. Jag har nu 250 aktier i Tesla.
Aktien har gått dåligt i år men själva företaget går det fortfarande fantastiskt för.
En del av mig skulle vilja fortsätta öka min position nu när aktien är så lågt värderad. Men jag skulle också vilja börja diversifiera lite igen.

I Januari 2022 sålde jag bort Apple, Amazon, Google, Microsoft, Beyond Meat, Coinbase, Johnson & Johnson, Lemonade, MindMed, Meta, Palantir, Spotify, Disney.
I maj sålde jag alla aktier jag hade i biotech och genomics.
I efterhand så gjorde jag rätt val att sälja bort alla dessa aktier i rätt tidpunkt.
Skulle jag ha hållit kvar alla de aktierna skulle jag vara ännu mer på minus nu.

Om jag börjar diversifiera igen 2023 så blir det inte i lika många aktier jag har haft. Det var för mycket att hålla koll på. Det skulle isfåll bli ETFs som pengarna far till.

En ETF som jag har funderat börja köpa i är SCHD. För att få upp dividenderna lite mer.


Dividenderna totalt för 2022 blev 1077,10€


Portföljens preformance blev -48%



Totalt kapital graf med exponentiell trendlinje.


No comments:

Post a Comment